fbpx
London Symphony Orchestra

KLASYCZNY LONDYN

Londyn, 19-21.10.2019, sobota – poniedziałek, 3 dni, 2 noclegi, samolot

Londyn jest trochę jak ‘pudełeczko czekoladek’, w którym każdy znajdzie dla siebie coś smakowitego.  Atrakcyjnych miejsc tam nie brakuje, a pod względem muzycznym miasto może zadowolić najbardziej wybrednych. W stolicy Zjednoczonego Królestwa rezydują na stałe cztery wielkie orkiestry: London Philharmonic, London Symphony, Royal Philharmonic i Philharmonia Orchestra. Podczas naszego wypadu będziemy mieli okazję wysłuchania dwóch pierwszych ze wspomnianych zespołów w bardzo atrakcyjnych programach. Tak więc w ciągu dnia zapraszamy Państwa na wspólne spacery po mieście, a wieczorem na wyjątkowe przeżycia muzyczne. 

Dzień 1 / sobota, 19 października

Wczesnym rankiem wylot do Londynu z Warszawy – Lotnisko Chopina.

Przejazd komunikacją miejską do hotelu w ścisłym centrum miasta. 

W trakcie pierwszego londyńskiego spaceru zajrzymy do Muzeum przy Royal Academy of Music – niewielkiego ale bardzo interesującego, gdzie znajdziemy opowieść o historii Akademii, kolekcję instrumentów z altówkami i skrzypcami z pracowni Stradivariusa oraz oryginalny plakat koncertu Paganiniego. Na piętrze przeznaczonym na fortepiany odnajdziemy włoskie wirginały z lat 1600-1650. Zajrzymy na tętniący życiem Leicester Square, a niestrudzeni zdążą zajrzeć do Muzeum Brytyjskiego. 

Po zakwaterowaniu proponujemy wykład na temat wieczornego koncertu i nieco czasu wolnego, a po nim wspólny wyjazd do Royal Festival Hall

Od 2007 roku szefem London Philharmonic Orchestra jest Vladimir Jurowski, który słynie z niebanalnych pomysłów wykonawczych. Podczas koncertu artysta poprowadzi dwa utwory: Metamorphosis współczesnego angielskiego kompozytora Colina Matthewsa oraz II Symfonię c-moll Zmartwychwstanie Gustava Mahlera.

Szczególnie ciekawie zapowiada się drugie dzieło. Pomimo długiego czasu trwania, Symfonia Mahlera jest bardzo spójna i logicznie skonstruowana, nasycona spójną symboliką muzyczną. Kompozytor zabiera słuchacza w wędrówkę, która rozpoczyna się od marsza żałobnego w części pierwszej, wiedzie przez idyllę i zwątpienie wyrażane w częściach środkowych aż do zapierającego dech w piersiach wielkiego, apokaliptycznego finału z udziałem chóru. Mariaż stylistyk i gra konwencjami były dla współczesnych Mahlerowi krytyków niestrawne, zarzucali mu więc ochoczo wtórność i brak własnego stylu. Historia pokazała, jak bardzo się mylili, a II Symfonia jest obecnie jednym z najczęściej wykonywanych utworów kompozytora.

Z pewnością interpretacja Jurowskiego będzie jednym z najważniejszych wydarzeń sezonu koncertowego w Londynie, ponieważ jest on szczególnie znany ze znakomitych wykonań utworów Mahlera.

Powrót na nocleg w hotelu.

Dzień 2 / niedziela, 20 października

Po śniadaniu zapraszamy na wykład dotyczący wieczornego koncertu. Następnie powędrujemy nad Tamizę, po drodze zajrzymy min. do Katedra św. Pawła, przejdziemy kładką Milenijną do Tate Modern. 

Po chwili relaksu w hotelu  wybierzemy się do Barbican Hall.

Gwiazdą drugiego wieczoru będzie Sir John Eliot Gardiner, który zdobył sławę i uznanie świetnymi i nowatorskimi nagraniami muzyki epok baroku, klasycyzmu i wczesnego romantyzmu. W programie koncertu London Symphony Orchestra znajdą się trzy arcydzieła muzyki czeskiej.

Koncert otworzą dwa mało znane i rzadko wykonywane poematy symfoniczne: Ballada o Blaníku Leoša Janáčka i Złoty kołowrotek Antonína Dvořáka. Koncert zwieńczy wykonanie przeznaczonej na kwartet solistów, podwójny chór, organy i wielką orkiestrę Mszy głagolickiej Janáčka, będącej jednym z największych arcydzieł muzyki chóralnej XX wieku. Ten zadziwiający utwór powstał w rekordowo krótkim czasie, kompozytor potrzebował bowiem zaledwie dwóch tygodni na przelanie swoich myśli na papier. Dzika, wybuchowa witalność tej muzyki, eksponowanie ostrej rytmiki i jaskrawe kontrasty rejestrów i dynamiki sprowokowały pisarza Milana Kunderę do stwierdzenia, że kompozycja ta jest „bardziej orgią niż mszą”. Kiedy zaś jeden z czeskich krytyków oświadczył arbitralnie krótko po prawykonaniu, że podjęcie tematyki religijnej jest wyrazem pogłębiania się religijności starego człowieka, rozwścieczony Janáček wysłał do redakcji kartkę, na które napisał tylko cztery słowa: „ani stary ani wierzący”.      

Powrót na nocleg do hotelu.

Dzień 3 / poniedziałek, 21 października

Po wykwaterowaniu,  spacer przez dzielnicę Fitzrovia i Marylebone do Wigmore Hall. 

Koncert Lawrence’a Powera (altówka i skrzypce) i Simona Crawford-Phillipsa  (fortepian) w programie dzieła Arthura Benjamina, Thomasa Adès (brytyjska premiera Trzech kołysanek na altówkę i fortepian), François Couperin, Maurice’a Ravela i Igora Strawińskiego.

Powrót do hotelu po bagaże, przejazd na lotnisko transportem publicznym.

Wieczorem przelot  do Warszawy. 

Obszerna relacja z londyńskich koncertów znajduje się na na stronie Klasyczna Płytoteka

Relacja z koncertów
Kategoria
MUZYKA
MUZYKA KLASYCZNA

Kierunek

Wielka Brytania

Data

19 Paź 2019 - 21 Paź 2019

Transport

Samolot

Wstępny koszt

1,970.00PLN
*Ostateczna cena zależna jest liczby zgłoszeń i zostanie ostatecznie ustalona na podstawie wpłaconych zaliczek
Oskar Łapeta

Ekspert

Oskar Łapeta
Więcej o ekspercie
Relacja z koncertów